Instagram, Youtube, Facebook alebo iné sociálne siete v súčasnej dobe ponúkajú ornú pôdu pre biznis. Počet online sledujúcich môže rapídne rásť z hodiny na hodinu a v prípade, ak zvolíte správnu stratégiu, sú títo sledujúci len krôčik od toho stať sa vašim zákazníkom. V niektorých prípadoch však stačí samotný „sledovateľ“ a príjem máte zabezpečený. Ak vás možnosť podnikať prostredníctvom sociálnych sietí zaujala, no nikdy ste nevedeli ako na to, dnes sa vám pokúsime priblížiť niekoľko právnych a biznisových rád, ktoré by vám v ceste za podnikaním online mohli pomôcť.
V prvom rade je pri podnikaní na sociálnych sieťach nevyhnutné určiť si smer, ktorým by sa vaše podnikanie malo uberať. Dve najčastejšie formy podnikania na sieťach predstavujú jednak ponúkanie vlastných tovarov a služieb (t. j. online predaj) alebo propagovanie tovarov a služieb tretích osôb.
Prvý prípad, kedy na sociálnej sieti propagujete vlastné tovary a služby, možno považovať za v skutku štandardný spôsob podnikania, v ktorom na marketing a reklamu využívate svoj profil alebo stránku na sieti. Právne pozadie takého podnikania spočíva najmä v zosúladení všetkých zákonných podmienok spätých s vašimi aktivitami už od začiatku. Uvedené sa týka najmä, v našich článkoch vždy opakovaného pravidla, ktorým je zlegalizovať vaše podnikanie. Začínajúci podnikatelia pritom majú viacero možností, ako svoje podnikanie zlegalizovať. Napríklad založením niektorej z piatich druhov obchodných spoločností alebo živnosti, o čom sa môžete dočítať v našom článku Ako začať s podnikaním. Následne vám stačí zriadiť si firemný profil na sociálnej sieti, pod ktorým budete svoje tovary a služby propagovať. Ak by ste chceli svoj profil prepojiť aj s prípadným e-shopom či webovou stránkou, na ktorej možno vykonať objednávku vašich produktov či služieb, určite si prečítajte aj náš článok Podnikanie na internete, v ktorom sme vám priblížili, čo musí e-shop obsahovať.
Vyššie uvedený prípad sa netýkal Kristíny. Tá mala profily na sociálnych sieťach založené už celé roky a týkali sa výlučne jej a jej životného štýlu. Pridávanie fotografií zachytávajúcich jej „lifestyle“ pre ňu bolo prirodzené. Okrem špeciálnych udalostí začala postupom času zverejňovať aj svoje každodenné radosti, aj strasti – kde si vychutnala kvalitnú kávu, či aké nové kúsky oblečenia si zakúpila. Sledovatelia pribúdali a jedného dňa ju po prvýkrát oslovila firma s ponukou propagovať ich produkt. Odmena bola nastavená jasne – Kristína dostala kozmetické produkty zadarmo, pričom ich na oplátku spomenula vo svojich postoch. Obchod vo forme „niečo za niečo“ sa rozrástol a okrem produktov začala dostávať aj finančnú odmenu. Z Kristíny sa takto stala influencerka.
Čo by však správna influencerka mala dodržiavať? Pri propagovaní tovarov a služieb na sociálnych sieťach ide aj napriek veľmi aktuálnemu a modernému trendu o jedno zo starších a štandardnejších druhov podnikania vo svojej podstate. Reklama je súčasťou našich životov dlhé roky a postupne sa z billboardov a časopisov dostáva stále bližšie k nám, prostredníctvom médií a sietí, ktoré využívame denne.
Ak teda máte záujem fungovať na princípe propagácie produktov iných osôb, máte možnosť „ušiť na mieru“ predmet svojho podnikania. Ak by ste sa rozhodli podnikať formou založenej obchodnej spoločnosti, ideálne najznámejšou s.r.o., ako predmet podnikania si môžete vybrať napríklad sprostredkovateľskú činnosť v oblasti obchodu alebo v oblasti služieb, prieskum trhu a verejnej mienky alebo reklamné a marketingové služby. Ak sa rozhodnete stať sa živnostníčkou, medzi voľnými živnosťami si ideálne zvoľte reklamné a marketingové služby, prieskum trhu a verejnej mienky. Ani po výbere formy vášho podnikania však zákonné povinnosti nekončia. Rovnako ako na všetky ostatné podnikateľky, aj na vás sa vzťahuje niekoľko podmienok, na ktoré treba myslieť.
Štandardne, akonáhle prichádzate vo vašom podnikaní do kontaktu s fyzickými osobami (t. j. nepodnikateľmi) je potrebné brať do úvahy spotrebiteľskú reguláciu, ktorú obsahujú ako vnútroštátne, tak aj európske právne predpisy. Ako influencerka ovplyvňujete osoby, ktoré vás sledujú a najmä – poskytujete im informácie o produktoch, ktoré si následne majú objednať. Samotný zákon o ochrane spotrebiteľa totiž špecifikuje nekalé konanie podnikateľov, ktorým je využitie obchodnej praktiky na značné obmedzenie schopnosti spotrebiteľa urobiť rozhodnutie, ktoré by pri dostatku informácií inak neurobil. Pri propagovaní služieb by ste preto mali o danom produkte poskytnúť aspoň také informácie, ktoré sú pre konkrétny tovar alebo službu podstatné.
Zákon o ochrane spotrebiteľa totiž uvádza, že podnikateľ uplatňuje klamlivú obchodnú praktiku, ak s prihliadnutím na všetky okolnosti opomenie podstatnú informáciu, ktorú priemerný spotrebiteľ potrebuje v závislosti od kontextu na to, aby urobil rozhodnutie o obchodnej transakcii, a tým zapríčiní rozhodnutie spotrebiteľa, ktoré by inak neurobil.
V poslednom čase veľmi obľúbenou je aj tzv. spotrebiteľská súťaž. O čo ide? Vy sa na svojom profile na sociálnej sieti zaviažete, že zo zapojených spotrebiteľov vylosujete výhercu, ktorý získa vami ponúknutú cenu. Na oplátku žiadate, aby spotrebiteľ splnil vami určené pravidlá. Na prvý pohľad veľmi jednoduché pravidlá, ktoré však reguluje aj príslušná právna úprava. Medzi prvými podmienkami, ktoré zákon vyžaduje je, aby ste ponúknutú výhru aj reálne udelili. Zákon zároveň ustanovuje nasledovné podmienky súťaže, podľa ktorých spotrebiteľ musí byť oboznámený s tým:
Uvedené informácie by mali byť obsiahnuté priamo v obsahu textu, ľahko dostupné a pochopiteľné pre súťažiacich. Mimo textu súťaže (napríklad pod webovým odkazom) by ste mali mať uvedené všetky ďalšie informácie nevyhnutné pre zapojenie sa do súťaže a následné postupy po vylosovaní. Tento dokument sa nazýva štatút súťaže a mal by napríklad obsahovať informácie o dodaní výhry.
Samozrejme, je podstatné uviesť, že v porovnaní so samotným predajcom sú vaše zákonné povinnosti voči zákazníkom v o niečo nižšom rozsahu. Napokon sú to práve predajcovia, ktorí do zmluvného vzťahu so spotrebiteľmi vstupujú a preto sa na nich vzťahuje veľké množstvo predzmluvných povinností, ako aj záväzkov počas trvania zmluvy. V rámci celého procesu od prvého kontaktu so zákazníkom po plnenie zmluvy zaberá influencerka len krátku, avšak veľmi podstatnú časť. Snažiť sa svoje publikum presvedčiť, aby s vami zdieľalo názor o nejakom produkte nemusí byť vždy najjednoduchšie, pričom sa aj na takéto konania vzťahuje niekoľko ustanovení právnych predpisov.
Správna reklama (resp. propagácia) by v rámci zákonných medzí nemala:
Okrem uvedených limitácií, sú v reklamách zakázané aj tvrdenia alebo úkony, ktoré sa dotýkajú práv ďalších osôb, najmä obsiahnuť v reklame osobné údaje iných osôb bez ich súhlasu, odvolávať sa na vyjadrenia iných osôb bez ich súhlasu, ako aj zneužívať dôveru maloletých osôb (napríklad podnecovaním k správaniu, ktoré môže ohroziť ich vývin).
Striktnejšie pravidlá reklamy následne zákon spája s konkrétnymi druhmi produktov, akými sú napríklad alkohol, tabak, zbrane a strelivo, lieky či dojčenské prípravky.
Podstatné je uvedomiť si, že ako obchodníčka ste povinná ovládať jednotlivé zákonné ustanovenia, ktoré sa vášho podnikania týkajú. Zákon vás chráni v minimálnom rozsahu a preto aj ak v zmluve medzi vami a vašim obchodným partnerom nemáte ustanovené detailné pravidlá reklamy nezabúdajte, že ste stále povinná dodržiavať tie zákonné. V prípade ich porušenia ste to práve vy, komu v konečnom dôsledku vznikne zodpovednosť.
Zodpovednosť za porušenie zákonných povinností nemusí byť len vaším bremenom v prípade, ak sa netýka výhradne porušenia pravidiel reklamy, ale napríklad aj samotného produktu, ktorý predstavuje napríklad tzv. „fejk“. Tu sa dostávame do roviny ochrany práv duševného vlastníctva a to jednak autorských práv, ako aj práv priemyselného vlastníctva. Propagácia tovarov, ktorých súčasťou sú aj práva priemyselného vlastníctva, nemusia nevyhnutne podliehať povinnosti získať súhlas. V prípade značkového oblečenia, na ktorom je vyobrazená napríklad ochranná známka, alebo sa skladá z registrovaného dizajnu, môžete takéto produkty voľne vyobrazovať. Na druhú stranu, ak by ste chceli ochrannou známkou označiť vlastné alebo cudzie produkty, išlo by o zásah do práv majiteľa známky.
V prípade autorských práv je aj samotná propagácia mnohokrát podmienená súhlasom autora. Ak by ste napríklad mali v úmysle prezentovať onedlho vydané CD-čko so skladbami ich autorky, musí vám byť najskôr udelené povolenie. Medzi osobné práva autora totiž zaraďujeme aj právo na nedotknuteľnosť diela a tiež právo rozhodnúť o utajení diela. To znamená, že ak si autor neželá, aby bolo jeho dielo zverejnené, jeho zverejnením zasiahnete do jeho práv.
Azda najprijateľnejšiu verziu rozloženia zodpovednosti uvádza kódex reklamy, ktorý ustanovuje spoločnú zodpovednosť ako pre zadávateľa reklamy, tak aj pre reklamnú agentúru a to v závislosti od toho, v akom rozsahu sa na porušení podieľali. Napríklad, ak zadávateľ reklamy predáva napodobeninu známej kabelky, a vy ju (možno aj v nevedomosti) propagujete na svojej sieti, dopúšťate sa bez pochýb menšieho zásahu do práv majiteľa dizajnu či ochrannej známky než tomu je v prípade zadávateľa reklamy.
Všimli ste si niekedy na Instagrame nad postom uvedenú krátku informáciu o tom že ide o „platené partnerstvo“? Aj táto povinnosť influencerov má viesť k zvýšeniu transparentnosti ako aj dôveryhodnosti ich reklamy. Všetci spotrebitelia totiž majú po novom prehľad o tom, čo ich obľúbený influencer pridal z vlastnej iniciatívy a na čo si ho „najal“ iný obchodník.
Povinnosti sa influencerov celkom dynamicky menia. Je to predovšetkým dôsledkom toho, že aj napriek tomu, že tu influencerov máme už niekoľko rokov, ide v reklamnom biznise o relatívne nové odvetvie. Influencerky nesmú zabúdať, že okrem samotných zákonných povinností, sú viazané ustanoveniami zmlúv, ktoré uzatvárajú pri propagácii tovarov ako aj podmienkami jednotlivých sociálnych sietí. Tieto pravidlá sa môžu týkať ako zverejňovaného obsahu, tak aj spôsobu zárobku. Svetoznáma platforma Youtube okrem vyššie špecifikovaných možností získania príjmov prostredníctvom sociálnych sietí (predaj tovarov, propagácia tovarov) umožňuje zarobiť si aj na vlastných vzhliadnutiach, kedy po prekročení určitej hranice získa influencer (resp. Youtuber) odmenu.
Aj napriek na prvý pohľad zložitému a mnohými pravidlami riadiacemu sa režimu je život úspešných influencerom snom mnohých ľudí. Napokon, aktuálne čísla o priemernej odmene za propagáciu influencerom na sociálnej sieti potvrdzujú, že ide o dobre platený biznis, v niektorých prípadoch.
Text: Magdaléna Karvaiová