Výrobcu detskej obuvi RAK netreba veľmi predstavovať. I keď nemáte deti a nemusíte riešiť otázku správneho obúvania vašich ratolestí, istotne by ste na prvý pohľad rozoznali ich ikonický produkt. Detské papučky aké sme nosili všetci do škôlky. Značka RAK znamená kvalitnú detskú obuv, slovenského výrobcu a ústretový prístup k zákazníkom. Rodinnú firmu založili a vedú manželia Račkovci, pani Alexandra nám venovala svoj čas a porozprávala nám aké boli ich začiatky, ako prekonali korona krízu a napokon prezradila aj, ktoré sú jej obľúbené topánočky.
1. Spolu s manželom ste založili úspešnú firmu, topánočky značky RAK dnes pozná snáď každý rodič. Aké boli Vaše začiatky, kto prišiel s myšlienkou vyrábať detské topánky?
S myšlienkou vyrábať detské papučky a topánky prišiel manžel. Predchádzala jej nespokojnosť v pôvodnom zamestnaní, navyše sa to prelínalo s odbormi, ktoré sme vyštudovali a skutočnosťou, že na Slovensku nebol výrobca detských papučiek – písal sa rok 1992. Všetko to do seba zapadlo a nápad bol na svete 🙂 Náš výrobný program bol v začiatkoch postavený na výrobe papučiek, postupne sme ho rozšírili aj o výrobu detských topánok, až po dnešný sortiment, ktorý neustále rozširujeme.
2. Myslíte si, že je náročné pre ženu začať podnikať? Pustili by ste sa do tohto biznisu aj sama, bez manžela?
Podnikanie vo všeobecnosti nie je ľahké, či pre ženu, alebo muža. Nakoľko ja osobne nemám ani trošku technické zmýšľanie, ktoré je v tomto odbore podmienkou, určite by som sa do toho sama nepustila.
3. Vývoj detskej topánky dnes podlieha nielen módnym trendom, ale aj výsledkom výskumu v oblasti fyziológie, motorického vývoja dieťaťa a jeho dopadu na zdravie jedinca. Je pre Vás náročné sledovať všetky novinky a zaraďovať ich do výroby, alebo sa jednoducho držíte svojho „starého osvedčeného receptu“ a trendy jednoducho nesledujete?
Naším krédom je „zdravé obúvanie detí“ a to úzko súvisí so sledovaním noviniek a trendov nielen v oblasti módy, ale najmä zdravého rastu detí. Zároveň sa ale pridržiavame starého dobré, ktoré bude platiť vždy. Patrí to k našej práci, aby sme mali prehľad a preto sa zúčastňujeme konferencií z tejto oblasti, sme členmi ČOKA ( Česká obuvnícka a kožedelná asociace ), ktorá má prepojenie na podiatrov, pediatrov a ortopédov, ktorí naše výrobky posudzujú, tak, aby spĺňali kritéria správneho vývoja chodidla. No a aby sme neboli zatvorení v „bubline našich nápadov“ oslovujeme mladých ľudí na spoluprácu, čo je prospešné pre obe strany.
4. Väčšina ľudí asi pozná Vaše ikonické papučky, ktoré pripomínajú aj naše detské časy. Ktorý je Váš srdcový produkt z Vašej dielne a prečo?
Máme okolo 45 modelov vo viac ako 450 farebných kombináciách, tak by bolo nefér, aby som vybrala len jeden srdcový produkt :). Ja sa vždy zamilujem do každého nového modelu a farebnej kombinácie, ale úsmev na tvári a príjemný pocit v srdci vo mne vyvolá pohľad na capačky komfort. Sú pohodlné, v krásnych farbách, svojim minimalistickým dizajnom pôsobia „dospelácky“ a na začínajúcich chodcoch vyzerajú veľmi trendovo.
5. Vaša práca si určite vyžaduje veľa času, vediete firmu, staráte sa o ekonomickú stránku. Ako to dokážete spojiť so svojim osobným, rodinným – partnerským životom? Neprelína sa Vám pracovný s osobným životom, keď sa s manželom stretávate v práci?
Drvivú väčšinu času podriaďujeme firme a jej „potrebám“. To bola a je naša priorita. Firma je naše tretie dieťa, ktoré ale stále potrebuje nás a náš čas, tak je úplne prirodzené, že sa toto „dieťa“ prelína naším osobným a pracovným životom, je s nami pri raňajkách :), ale aj na dovolenke. Sme spolu zžití a neviem si ani predstaviť, že by to malo byť inak.
6. Zažili ste niekedy počas svojej kariéry obdobie, kedy ste si povedali, že by bolo lepšie zavesiť remeslo na klinec?
Určite nie. Každý problém, či kríza v nás vyvolal vždy nový prílev energie, ktorá išla ruka v ruke s riešením situácie. Ani v najťažších chvíľach nás nepremkol pocit rezignácie a „vešania remesla na klinec“.
7. Korona znamená pre mnohých aj finančnú krízu. Zastihla aj Váš podnik korona kríza, viedlo Vás to k nejakým obmedzeniam, prípadne „kreatívnym“ riešeniam?
Korona kríza zasiahla celý svet a my nie sme výnimkou. Je to niečo nové a nepredvídateľné, v človeku sa striedajú pocity zraniteľnosti a strachu. Nikto nevie, čo mu prinesie nový deň. My sme si overili, že náš e-shop je už tak silný, že dokázal firmu so 40 zamestnancami udržať nad vodou bez nejakých väčších finančných strát a potvrdilo sa nám, že to bol správny krok založiť ho a venovať mu čas.
8. Aké sú Vaše plány na najbližšie obdobie, osobné aj pracovné?
Stráviť čo najviac času s vnúčikom Martinkom a vnučkou Emilkou, to si želám veľmi – korona nás obrala aj o tieto chvíle. Na jar sme mali predstaviť nový model topánok, ktorý sa zrodil zo spolupráce s úžasnou Zuzanou Németh Serbak, návrhárkou obuvi, ale aj tu nás pozastavila korona. Aktuálne opäť veľmi intenzívne pracujeme na tom, aby sme na prelome august – september tieto topánočky dali do ponuky.
9. Čo by ste odkázali ženám, našim čitateľkám, ktoré sa rozhodli venovať sa podnikaniu, ale teraz zažívajú ťažké obdobie kvôli následkom pandémie?
Univerzálna rada neexistuje, ale vytrvalosť, odhodlanie a viera v to, čo robíme prinesú svoje ovocie. My sme sa vždy riadili krédom Tomáša Baťu:
„Nehľadaj ľahké cesty. Tie hľadá toľko ľudí, že sa po nich nedá prísť nikam.“
Za veľmi inšpiratívny a motivujúci rozhovor ďakujeme Alexandre Račkovej, spoluzakladateľke a spolumajiteľke spoločnosti RAK. Želáme veľa úspechov a radosti s rodinou.
Rozhovor: Alexandra Letko
Fotografie: súkromný archív Alexandry Račkovej