Momentálna ekonomická situácia vykryštalizovala aj podnikateľské prostredie. Mnohé firmy krachujú, alebo prežívajú len s vypätím všetkých síl a s podporou štátu. Niekto musel zatvoriť, niekto zmeniť svoje obchodné zameranie. Nové biznisy ale stále vznikajú, niekomu kríza naopak odkryla dieru na trhu a poskytla nové príležitosti.
Či už ste prišli o prácu a situácia vás donútila postaviť sa na vlastné nohy, alebo rozbiehate úplne nový biznis, tento článok vám ponúka niekoľko užitočných tipov, ktoré v začiatkoch určite oceníte.
Aby sme iba nespisovali tisíckrát vyslovené rady, ktorých je plný internet, prizvali sme si na pomoc odborníka na slovo vzatého Martina Horvátha, špecialistu na dane a účtovníctvo.
Takzvanému božskému syndrómu😊. Veľa podnikateľov totiž vyrastie z úspešného pracovnoprávneho vzťahu. A tu nastáva kameň úrazu. Zabúdajú na to, že podnikanie je v podstate kolektívny šport. To, že boli úspešní v istej oblasti bol vždy výsledok spoločnej práce. Zrazu sa z úspešného manažéra stane podnikateľ a má pocit, že musí byť vizionárom, ekonómom, právnikom, nositeľom výkonu. Jednoducho majú pocit, že ako vlastník spoločnosti musí a vie zvládnuť všetko sám. Častá chyba je, že nevie delegovať prácu na iných, pričom veľakrát nemajú na danú oblasť kompetencie. Samozrejme nehovorím teraz o „jedno-osobovej eseročke“ kde je konateľ zamestnaný na hodinovú sadzbu s výkonom 3hodiny/mesiac. Počas mojej praxe som sa neraz stretol so situáciou, kde samotný tvorca nápadu bol síce v tomto smere kľúčový a mal šiesty zmysel ako by sa mal biznis vyvíjať, ale chýbali mu kompetencie na realizáciu špecifických oblastí. Napr. tretina začínajúcich klientov podceňuje potrebu právneho (ne)vedomia a zmluvami sa absolútne nezaoberá. Funguje na báze dôvery a zmluvy doslova považuje za niečo zbytočné. Pričom podcenenie tejto oblasti v duchu – som sám sebe právnikom, ja vnímam ako obrovský risk. Na začiatku svojich aktivít veľa podnikateľov vníma prostredie zidealizovane a až postupne prichádza na to, aké zákony sa ho týkajú, aké požiadavky sa na neho kladú a koľko zbytočných nákladov je spojených z ich neplnením. Častokrát si danú situáciu uvedomia až pri reálnom výkone, resp. pri vymáhaní svojich práv z titulu problémov v obchodno-právnych vzťahov. Rovnaká situácia je aj pri podcenení služieb v oblasti účtovníctva a daňového poradenstva – triviálna záležitosť ako včasné dodávanie dokladov svojmu účtovníkovi/poradcovi môže priniesť výraznú úsporu dodatočných nákladov za neplnenie zákonom stanovených lehôt a administratívnych povinností.
Samozrejme všetko závisí od toho, v ktorej fáze svojho podnikania sa nachádzate a hlavne akú úroveň gramotnosti v tejto oblasti máte. Áno, začínajúci živnostník uplatňujúci paušálne výdavky môže mať pocit, že pri dnešnom technickom nastavení portálu finančnej správy si priznanie vyplní aj sám. Ale potom zistí, že strávil nad tým výrazne väčší čas ako predpokladal a podáva priznanie s pocitom neistoty. Za roky mojej praxe som dospel k názoru, že každý sa má zaoberať tým čo vie robiť. Nedáva zmysel stráviť niekoľko hodín nad vypĺňaním daňového priznania, pričom odborník v tejto oblasti to môže zvládnuť oveľa efektívnejšie. Nie nadarmo sa hovorí: „čas sú peniaze“.
Ďalší mýtus medzi podnikateľmi je, že účtovníctvo je potrebné len na výpočet daní a toho, čo mám štátu či úradom zaplatiť. Je veľkou chybou vnímať dane a vedenie účtovníctva čierno-bielo a len ako nevyhnutné zlo na konci svojich priorít v rámci podnikania. Celá táto oblasť môže slúžiť ako významný nástroj riadenia svojho biznisu a získavania financií. Stačí si vybrať vhodného partnera a včas sa s ním radiť o svojich zámeroch. V mojom predchádzajúcom pôsobisku som sa často stretával so zamietnutím žiadostí o financovanie vďaka neprehľadnému, či neprofesionálne vedenému účtovníctvu. V neposlednom rade Vám vie dobrý účtovník či poradca ušetriť nemalé finančné prostriedky na možných sankciách za nedodržiavanie lehôt a ohlasovacích povinností voči rôznym inštitúciám. A taktiež nemôžeme zabúdať, že v dnešnej dobe sa podnikanie rozšírilo aj za hranice SR a globálne podnikateľské aktivity prinášajú rôzne administratívne povinnosti nielen doma, ale aj v zahraničí.
Prieskum trhu je naozaj veľmi dôležitý. Vedieť sa rozhodnúť v istej situácii je vždy zlomový okamih. To platí vo všetkom a v podnikaní obzvlášť. Prieskum by nám mal priniesť potrebné informácie o trhu – o jednotlivých subjektoch, na ňom pôsobia (dodávatelia, zákazníci, konkurencia…). Určite je potrebné pozrieť sa na segmentáciu trhu a uvedomiť si, kto by mala byť naša cieľová skupina zákazníkov, predikcia možného objemu predaja. Taktiež je potrebné spracovať analýzu priamej konkurencie a iných vplyvov, ktoré môžu mať dosah na naše podnikanie. Existujú rôzne spôsoby ako vykonať analýzu trhu. Určite je vhodné začať sekundárnym prieskumom trhu. Zozbieranie veľkého množstvá dát a relevantných informácii o oblasti, ktorej sa chcete venovať. Ak budete mať dostatočnú kapacitu vstupných informácii, môžete pristúpiť k zameraniu sa na primárne dáta. Existujú rôzne postupy od dotazníkov až po skupinové rozhovory – sú to štandardné cesty na overovanie si dát. Ale samozrejme ide o veľmi časovo náročnú aktivitu a napriek dnešnej dobe, kedy si vytvoriť online dotazník nie je až taký problém, odporúčam v tejto časti využiť aspoň čiastočne služby agentúr zameraných na tieto činnosti. Je vysoká pravdepodobnosť, že môžu mať spracovanú časť vstupných dát na podobných vzorkách trhu, čo Vám môže priniesť ušetrenie času a rovnako Vás vedia nasmerovať na správnu metódu prieskumu.
Samozrejme, podnikateľský plán je základ úspechu. Žiaden, ani ten najlepší nápad sa nezaobíde bez podnikateľského plánovania a poznania prostredia. 10-20% úspechu tvorí nápad, zvyšok je realizácia. Aj horší nápad môže skončiť s veľmi dobrým výsledkom ak je výborne prevedený a naopak výborný nápad môže dopadnúť zle, ak podceníte realizáciu. Dovolím si úspešné podnikanie prirovnať k stavbe domu. Dom tiež nezačnete stavať s tým, že vidíte krásnu fotku úžasnej vily. Pozriete sa na rozpočet, aké materiály by ste potrebovali, či Vaše prostriedky sú postačujúce na vykrytie realizácie, koľko cudzích zdrojov budete potrebovať, či ich budete mať z čoho splácať, výber stavebnej firmy…atď. Rovnako je to aj z úspešným podnikaním. Hneď na začiatku je potrebné si zadefinovať svoj biznis model. Zvoliť stratégiu ako bude Vaše podnikanie generovať príjmy. Každý finančný partner/banka/investor bude primárne sledovať návratnosť svojej investície. Pri zostavovaní finančného plánu vždy odporúčam zohľadniť ekonomický pohľad podnikania, poznať konkurenčné prostredie, odhad rizík, kladných a záporných stránok – tzv. swot analýza. Podnikateľ musí byť vždy pripravený vedieť odpovedať na otázky investora ohľadom vízie svojho modelu.
Tak tu je to tiež veľmi individuálne. Veľmi záleží čo je predmetom podnikania. Samozrejme sú oblasti kde sa bez vstupného kapitálu nezaobídete a naopak, niektoré oblasti v rámci služieb sú vyslovene „low costové“. Niekedy je najväčšou investíciou notebook a Vaše znalosti, ale pri rozsiahlejšom nápade sa finančnému kapitálu nevyhnete. Ak biznis model počíta v úvode aj so zamestnancami a fixnými nákladmi, ktorí budú nositeľom výkonu, je určite viac ako vhodné začínať s finančnou rezervou.
Aktuálne sa štát snaží zmierniť ekonomické dôsledky pandémie, ale žiaľ tieto opatrenia nie sú pre nové podnikateľské subjekty. Rôzne stimuly, podpory a dotácie sú určené pre podnikateľov, ktorí svoju činnosť začali pred 1.2.2020.
Do okamihu, kým štát nepríde s novým balíkom pomoci pre začínajúcich podnikateľov, môžu využívať len tie dávnejšie zavedené schémy podpory pomoci.
Najbežnejším príspevkom pre začínajúcich podnikateľov od štátu je príspevok pre SZČO teda, živnostníkov, autorov, advokátov. Ide o príspevok na začatie samostatne zárobkovej činnosti. Záujemca môže o neho požiadať na Ústredí práce, sociálnych vecí a rodiny. Sú presne stanovené podmienky ako daný príspevok získať a na čo ho môže použiť. Žiadateľ musí byť min. 3 mesiace evidovaný na úrad práce, zaviazať sa že bude podnikať aspoň 3 roky a musí mať predložený a schválený podnikateľský plán príslušnou komisiou. Následne predkladá raz ročne správu o prevádzkovaní podnikania. Pri neoprávnenom použití príspevku alebo porušenia pravidiel poskytnutia príspevku, môže UPSVR žiadať o vrátenie časti alebo celej dotácie.
Oslobodenie od odvodov do sociálnej poisťovne v prvý rok podnikania – túto výhodu poskytuje štát opäť začínajúcim živnostníkom. V ďalšom roku závisí výška odvodov od dosiahnutých príjmov a základu dane
Paušálne výdavky resp. výdavky percentom z príjmov do výšky 60%. Ide o mechanizmus ktorým si podľa slovenskej legislatívy môže daňovník znížiť svoje príjmy o náklady, ktoré skutočne nemusel vynaložiť na svoje podnikanie. Samozrejme pri uplatnení tejto daňovej výhody nemôže zároveň uplatňovať aj reálne výdavky. Táto forma pomoci štátu sa výrazne oplatí SZČO, ktorých skutočné náklady sú v celkovo nižšie ako spomínané %.
Toto sú najčastejšie využívané výhody, ale samozrejme šikovný účtovník/poradca by mal vedieť poradiť individuálne aj v tejto oblasti. Preto radím, nebojte sa opýtať svojho účtovníka a zaujímať sa o svoje podnikanie a možné úľavy.
Nabrať odvahu😊. Podnikanie je totiž veľká zmena. Ak ste dlhé roky pracovali v zamestnaneckom pomere, pri podnikaní sa musíte pripraviť, že ak nevyrobíte peniaze, žiaden príjem nebude. V dave kolektívnej práce sa viete nejakú dobu viesť na spoločnej vlne výkonu, ale v podnikaní nič také neexistuje. Poznám veľa výborných zamestnancov, manažérov, riadiacich pracovníkov, ktorí skúsili podnikanie a nevyšlo to. Na úspešné podnikanie je potrebná istá vízia, odhad aspoň základného biznis plánu so stanovením konkrétnych cieľov. Vedieť si nastaviť presný harmonogram jednotlivých krokov, hlavne udržať sa pri zemi a nepodľahnúť vidine rýchleho úspechu. A čo je veľmi dôležité, podnikať v oblasti, v ktorej si dobrý a baví ťa. Bez schopnosti vedieť predať seba a svoj produkt, či je to služba alebo tovar, to žiaľ nepôjde.
Martinovi ďakujeme za užitočné tipy pre podnikateľov a podnikateľky a želáme veľa pracovných úspechov. A začínajúcim podnikateľkám želáme odvahu a dobrý plán.
Martin Horváth aktuálne zastrešuje v účtovno-poradenskej spoločnosti Wellbens riadenie teamu ekonomického oddelenia.
V oblasti financií nie je žiadnym nováčikom. V rokoch 1997-2004 pôsobil v externých poradenských spoločnostiach zaoberajúcich sa vedením účtovníctva, poskytovaním daňového poradenstva a audítorských služieb. V priebehu roku 2004 prijal ponuku na manažérsku pozíciu na ekonomickom oddelení v leasingovej spoločnosti patriacej do silnej bankovej skupiny Erste Bank A.G. Jeho primárnou úlohou v tomto období bola stabilizácia ekonomického oddelenia v oblasti účtovných a daňových procesov, riadenie finančných transakcií. V roku 2009 sa stal jedným z členov vedenia a štatutárom spoločnosti. Aktívne sa podieľal na prijímaní strategických rozhodnutí riadenia spoločnosti. Po niekoľkých úspešne zvládnutých projektoch sa rozhodol zmeniť korporátne prostredie za súkromný sektor a využiť v ňom svoje skúsenosti.