Andrea Zahurancová je ako vystrihnutá z príručky pre úspešných ľudí. Je totiž mladá a úspešná. Spolu so svojim bratom a ďalšími dvomi spoluzakladateľmi založila eshop s optikou, je vyhľadávanou influencerkou, pravidelne sa vyskytuje v rebríčkoch zaujímavých cestovateľských instagramerov, magazín Forbes ju zaradil do rebríčkov 30 pod 30, Top startupistky Slovenska aj Top influenceri 2019. Okrem toho sa zaujíma o ekológiu a životné prostredie, sama zbiera odpadky a upozorňuje na znečistenie prírodných oblastí. V našom rozhovore nám prezradila aké boli jej začiatky a či jej úspech „spadol z neba“ alebo je za tým tvrdá práca. Načerpajte inšpiráciu spolu s nami.
Oh, ďakujem za tak milé intro. Tak navonok a v pár vetách to pôsobí pekne, trošku zidealizovane. V reále je ten svet trošku tŕnistejší, no určite mi v ňom z obrovskej časti pomohlo moje okolie. Vďačím rodičom za pokoru, bratovi za dravosť a „chtíč“, motiváciu, frajerovi za nekonečnú mentálnu podporu a psychický balans, nášmu teamu za profesionalitu a skvelý job, kamarátom za podporu ale i cestovaniu, cvičeniu, horám a mnohým iným záležitostiam, ktoré mi čistia hlavu a prinášajú nové nápady.
Absolútne nie. Nikdy som nad tým takto nerozmýšľala a nikdy mi moje pohlavie v žiadnom mojom pláne nebolo prekážkou. Hovorím však o našom e-commerce svete, ktorý je silne postavený aj na fashion, kde to teda možno ľuďom nepríde až tak nezvyčajné. Myslím, že ak by som viedla hutnícku firmu, mohla by som tomu teoreticky od niektorých ľudí čeliť. Aj keď mne osobne to príde veľmi nevhodné a nepochopiteľné – v roku 2020 by už hádam tieto stereotypy mohli vymiznúť. Všetkým ľuďom držím rovnako palce a myslím, že sa neodvíja pohlavia, akými manažérmi vieme byť a aké máme prednosti. Mnohokrát je motivácia, sila a „chtíč“ viac. Zamerajme sa na to, podporujme, majme rovnaký meter a nerobme bariéry.
Máme široký sortiment, skvelé ceny, rýchle doručenie, perfektne ľudský zákaznícky servis, vrátenie do 30 dní odo dňa doručenia. To fungovalo od začiatku eyerim. Posledné roky nám veľmi pomáhajú inovácie, ako napríklad Magic Mirror – skúšanie okuliarov priamo z domu cez webkameru či fotografiu. Obrovsky to uľahčuje výber. Neustále sa snažíme priniesť novinky a celý (pre mnohých ľudí stále náročný) proces nákupu okuliarov uľahčiť.
V kamennej očnej optike nájdete iba pár stoviek modelov. U nás sú to desaťtisíce. Ceny sú takisto rozdielne, vieme tlačiť ceny dole vďaka virtuálnemu prostrediu. Neplatíme nájmy, personál a iné záležitosti. A čo je veľmi dôležité – vieme rýchlo expandovať do nových krajín bez fyzickej prezencie. Vďaka tomu sme eyerim spustili hneď na šiestich trhoch. Na druhej strane nám chýba ten osobný kontakt, ten sa snažíme našou marketingovou komunikáciou dobehnúť. Pre nás fyzická optika nie je zaujímavá, takže klasickú kamennú predajňu neplánujeme. Nevylučujeme však inú možnosť a využitie kamenného priestoru zaujímavým spôsobom – ale to je ešte len v myšlienkach, takže o tom potom.
Už áno. Učila som sa to dva roky. Človek sa možno musí popáliť, dostať od života výstražný prst, aby si uvedomil, že práca nie je všetko, že nie sme roboti. Pozornosť by malo dostávať naše zdravie, psychická pohoda a aj osobný život – ja som si to našťastie včas uvedomila. Namiesto silných liekov a odopierania voľna som si vzala dva týždne dovolenky a utiekla pod Matterhorn do stanu. Najlepšie rozhodnutie.
Investície riešia moji dvaja spoluzakladatelia a tí by sa vyjadrili lepšie. Avšak, toto investičné kolo sa riešilo ešte pred situáciou. My sme sa ale interne samozrejme situácii prispôsobovali, krízový plán bol, okamžite sme sa presunuli na home office a tiež sme riešili nižší performance, obmedzenú logistiku, prepravu a všetky ďalšie prekážky.
Začiatky boli veselé. Bývali sme vo Viedni, v jednoizbovom byte. Boli sme štyria, moja skriňa bola sklad prvých okuliarov. Web chalani dizajnovali na kolene. Ja som napríklad dostala do rúk sociálne siete, účtovníctvo, spolupráce, PR – všetko pre mňa absolútna novinka. Tak sme sa učili priamo v praxi – v niektorých smeroch sme išli spôsobom “learning by doing”, pri týchto záležitostiach sme sa riadili pocitom, sedliackym rozumom. Mali sme však od začiatku skvelý team, ktorý nám neskutočne pomohol, radil a brat-spoluzakladateľ mal know-how a skúsenosti, keďže predtým robil to isté v Ázii. To neskutočne zavážilo.
Zháňať. Špeciálne na začiatku. My sme sami investorov oslovovali, posielali prezentácie, vízie, mali telefonáty, stretnutia. Nič sa nedeje len tak, sedieť a čakať nefunguje.
Pracovne plánujeme nové projekty – našu vlastnú značku, eyerim collection, chceme rozširovať, chceme sa zamerať aj na slnečné okuliare. Vylepšujeme nakupovanie cez mobil. Neustále prinášame do nášho portfólia nové značky, z toho sa veľmi teším. Osobné plány – začala som objavovať čaro lezenia po skalách, to ma chytilo a baví. Chcem veľa cvičiť a snáď i nejaké cestovačky sa podaria. Menšie, európske, no ja to tu mám rada. A každý výlet si obrovsky cením – špeciálne po tohtoročnej situácii.
Obavy bokom – uvažovať, či niečo má zmysel a či to vyjde bez toho, aby sme to skúsili, je zbytočné. My sme sa na eyerim tak vrhli, že vôbec nebol čas na pochybnosti, nepálili sme energiu na uvažovanie, zvažovanie, rozmýšľanie, na potenciálne nebezpečenstvá, faily alebo neúspechy. A najmä – nikdy sme ani sekundu nerozmýšľali, čo si myslí okolie a aká bude hanba, ak to nevyjde. Dôležitejšie je skúsiť a mať odvahu. A vôbec – ak to náhodou nevyjde, budete mať viac skúseností a ponaučení, ako keby ste do toho nešli.
Andrei ďakujeme, že si našla čas na náš rozhovor a želáme jej všetko dobré a veľa cestovateľských zážitkov.
Odporúčame Andrein Instagram profil ako inšpiráciu: @andreazahurancova
Rozhovor: Alexandra Letko
Fotografie: súkromný archív – Andrea Zahurancová