Cit pre módu a záujem o to, čo je práve IN sa so ženami spájal odjakživa. Aj z tohto dôvodu je módny priemysel pre mnohé ženy veľmi atraktívnou oblasťou. Niektoré z nás však radosť z obliekania pretavili do svojho každodenného života vo forme podnikania a stali sa z nich napríklad aj módne návrhárky. Pýtate sa, ako na to? V dnešnom článku to môžete zistiť.
Simona bola od malička veľmi kreatívnym dievčaťom. Milovala kreslenie a ako tínedžerka spájala na prvý pohľad nespojiteľné kúsky oblečenia. Kamarátky ju viackrát požiadali, aby im poradila pri výbere outfitov a časom sa to stalo súčasťou jej života. Nebolo preto prekvapením, že sa túžila živiť módnym návrhárstvom. Cesta za úspešným podnikaním bola rovnako ako v každej inej oblasti plná úskalí a právnych i biznisových otázok.
Toto bola jedna z prvých otázok, ktoré Simonu zaujímali. Môže začať ponúkať služby návrhárky „len tak“, bez akéhokoľvek oprávnenia? Keďže svoje služby chcela ponúkať pravidelne a postaviť na nich hlavný pilier svojich príjmov, považovala za nevyhnutné svoje príjmy zlegalizovať. Z tohto dôvodu sa na začiatok rozhodla pre založenie živnosti. Spomedzi voľných živností si vybrala odevnú výrobu, na ktorú oprávnenie získala. Za výhodu považovala najmä v rýchlosť získania oprávnenia, ako aj finančné podmienky – na založenie živnosti nepotrebovala žiaden kapitál a keďže na svoju prácu nevyhnutne potrebuje materiál, zdala sa jej užitočná aj možnosť uplatnenia paušálnych výdavkov pri podávaní daňového priznania. Takto si Simona vedela uplatniť svoje výdavky, pričom nemusela odkladať faktúry za každý kúsok látky. Spôsob získania živnosti, ako aj odpovede na otázky, kedy je vhodnejšie zvoliť možnosť podnikania prostredníctvom obchodnej spoločnosti sme vám priblížili v článku tu.
Po tom, čo si Simona vybavila svoje oprávnenie, začala riešiť svoj biznis. To predstavovalo nájsť vhodné priestory, materiál a samozrejme zákazníčky.
Pri vybavení všetkých ďalších krokov sa však musela stotožniť s hlavnou zmenou – už viac nevystupovala ako Simona – spotrebiteľka, ale ako Simona – podnikateľka. Pri uzatváraní jednotlivých zmlúv s dodávateľmi vstupovala do obchodnoprávnych vzťahov, pričom spočiatku netušila, že jej z nového statusu podnikateľky plynie nepísaná povinnosť byť pri uzatváraní zmlúv obozretnejšia.
Na Simonu ako živnostníčku sa viac nevzťahovala zákonná ochrana vzťahujúca sa na fyzické osoby, teda spotrebiteľov. Ešte z čias pred získaním živnostenského oprávnenia si Simona zvykla objednávať materiál (látky, nite, pomôcky na šitie) z internetu. Objednávku si vyzdvihla a následne mala 14 dní (niekedy aj viac, podľa rozhodnutia predávajúceho) na to, aby sa rozhodla, či si objednaný tovar nechá. Zo zákona jej totiž plynula 14 denná lehota na uplatnenia práva vrátiť tovar aj bez uvedenia dôvodu. Aj z tohto dôvodu bola pri svojej prvej objednávke v role živnostníčky z podmienok vrátenia látok do veľkoskladu prekvapená. Okrem objednávok z internetu sa zmeny týkali aj iných oblastí.
Po novom bolo nevyhnutné prečítať si pozorne každé ustanovenie zmluvy, ktorú hodlala podpísať, pretože ním po podpise bola nenávratne viazaná. Nevzťahovala sa na ňu totiž zákonná ochrana o neprijateľných zmluvných podmienkach v spotrebiteľských zmluvách. Toto bolo veľmi dôležité napríklad pri zmluvách týkajúcich sa módnej prehliadky, na ktorej ustanoveniach stál celý event.
POZOR! Tým, že sa Simona stala živnostníčkou neprišla o zákonnú ochranu vo všetkých sférach. Ako podnikateľský subjekt vystupovala len v tých vzťahoch alebo zmluvách, do ktorých vstupovala v rámci svojej podnikateľskej činnosti. V praxi to znamenalo nasledovné:
V duchu spotrebiteľskej regulácie sa vedie podnikanie skoro každej podnikateľky a to skoro v každej sfére, nie len na začiatku ale aj po celý zvyšok podnikania. Simona kedysi zvykla trénovať svoje návrhárske záujmy na kúskoch svojich kamarátok – šaty im upravovala, prešívala a za túto službu niekedy dostala aj nejakú odmenu.
Po novom však musela sprísniť aj podmienky smerujúce voči novým majiteľkám šiat a iných kúskov. Po dlhých rokoch nakupovania, objednávania a prípadných reklamácií sa objavila na druhej strane. Zrazu bola ona tou osobou, ktorá mala povinnosť zabezpečiť práva svojich zákazníčok – už spomínané právo na odstúpenie od zmluvy, neprijateľné podmienky v zmluvách, prípadná informačná povinnosť pred predajom a ďalšie zákonné povinnosti, ktoré ochraňujú slabšiu stranu – zákazníkov, ktorí sú spotrebiteľmi.
Najväčším orieškom v tejto oblasti bolo zhotovenie vlastného e-shopu. Zverejnenie svojej práce na internete bolo kľúčovým krokom k získaniu nových zákazníkov. Simona si dala zhotoviť vlastný web, na ktorom boli zverejnené jej návrhy ale aj zrealizované náčrty vo forme finálnych kúskov na predaj. Zákazníci si takto vedeli zakúpiť nielen šaty, ale aj samotnú službu návrhu šiat. Čo ak by však niektorá zákazníčka nebola so službou spokojná? A čo ak chce odstúpiť od zmluvy? Tieto situácie sa po veľkom náraste objednávok na tovary a služby Simony vyskytovali čoraz častejšie avšak vzhľadom na predchádzajúcu konzultáciu s odborníkom mala Simona riešenie pre väčšinu podobných situácií obsiahnutú vo svojich Všeobecných obchodných podmienkach, ktoré mala zverejnené na webe.
Informácie k tomu, na čo musíte pri podnikaní na internete myslieť a nezabudnúť, sme vám priblížili v článku Podnikanie na internete.
Neoddeliteľnou súčasťou tvorby návrhárok či dizajnérok je aj ich vlastná značka – rovnako tomu bolo aj u Simony. Na každom originálnom kúsku mala Simona malý štítok so svojím logom. Spočiatku jej využívanie vlastného loga prišlo veľmi prirodzené a vzhľadom na malý počet objednávok, zvýšenie ochrany loga považovala za nepotrebné. To sa zmenilo po tom, čo jej modely začalo poznať viac a viac ľudí a zrazu to bola práve jej značka, ktorá pre zákazníkov znamenala kvalitné materiály, netradičné strihy, špecifický motív a moderné línie. Z tohto dôvodu sa Simona rozhodla svoje logo chrániť a pristúpila k možnosti registrácie ochrannej známky. Vzhľadom na to, že okrem Slovenska začala svoje modely distribuovať aj do ďalších krajín EÚ, zvolila si možnosť registrácie európskej ochrannej známky.
Proces bol jednoduchý – svojmu zástupcovi najskôr predstavila, aké tovary a služby má jej značka pokrývať. Išlo najmä o služby návrhárov ako aj tovary z oblasti odevov a módnych doplnkov. Následne sa rozhodla, v akej forme chce svoje logo registrovať. Aktuálna právna úprava totiž poskytuje možnosť registrácie ochrannej známky viacerých druhov, akými sú napríklad aj slovná, obrazová, trojrozmerná, zvuková, multimediálna ochranná známka. Vzhľadom na to, že logo Simony sa skladalo jednak z typizovaného písma a znaku, ako aj zo slova, rozhodla sa pre registráciu ako slovnej, tak aj obrazovej ochrannej známky.
Simona mala registráciou ochrannej známky zaručené, že sa neobjavia iné šaty, na ktorých bude jej logo. Rovnako by sa mohla svojich práv domáhať súdnou cestou aj v prípade, ak by sa jej logo objavilo pri ponuke cudzích návrhárskych služieb. Napadla jej však myšlienka, že vzhľadom na jej špecifický dizajn módnych kúskov, nemusí ísť o zásah do jej práv nevyhnutne len po označení tovaru logom. Ak by niekto navrhoval skoro totožné kúsky (napríklad jej špecifické kabelky v neobvyklom tvare), mohlo by to zákazníčky pomýliť a tie by sa rozhodli zakúpiť si tento kúsok v predstave, že je od Simony.
Okrem registrácie ochrannej známky (loga) sa preto rozhodla aj o registráciu dizajnu. Dizajn sa tentokrát vzťahoval výlučne na tovary, ktoré Simona poskytovala a to tiež nie na všetky. Pri registrácii si vybrala jeden špecifický dizajn, ktorý tvoril vzhľad daného výrobku, ideálne ten, ktorý sa opakoval pri väčšine jej výrobkov a bol pre ne typickým.
Simona sa od začiatku svojho podnikania vyrovnala s viacerými úskaliami. Vybrala si spôsob podnikania, osvojila si praktiky dodávateľa v spotrebiteľských vzťahoch a rovnako vsadila na ochranu svojich výrobkov. Podnikanie módnej návrhárky však predstavuje omnoho väčšiu škálu povinností, ktoré sú aj s týmto druhom obchodovania spojené. Ide napríklad o pracovnoprávne zmluvy, či dohody pomocných šičiek, zmluvy o prenájme priestorov na šitie a v neposlednom rade zmluvy s modelmi a modelkami špecifické pre módny priemysel.
Tak, ako každá oblasť podnikania, je jedinečný aj každý podnikateľský príbeh. Vaše podnikanie je formované podmienkami, možnosťami a príležitosťami, ktoré vám vaše prostredie ponúka. Nebojte sa vstúpiť do sveta biznisu, osvojte si všeobecné informácie a užitočné rady a v prípade konkrétnych otázok sa neváhajte radiť s odborníkmi.
Text: Magdaléna Karvaiová